back 'home' - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Laurien Petri - WaarBenJij.nu back 'home' - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Laurien Petri - WaarBenJij.nu

back 'home'

Door: laurien

Blijf op de hoogte en volg Laurien

04 April 2010 | Nepal, Kathmandu

Namaste!
Daar ben ik weer. Terug in Kathmandu, terug in Nepal, terug thuis. Zo voelde het wel echt na 10 super dagen Thailand. Thailand is echt een mooi land maar weer zo anders dan Nepal. Veel georganiseerder, moderner, schoner en veel warmer! Toen we aankwamen in Bangkok zaten we echt van: whooo moet je die bus zien, ze zitten niet tot de nok toe vol. whoo moet je die snelwegen zien, er lopen geen geiten op. whoo moet je die auto's zien, ze zien er niet uit alsof ze uit elkaar vallen... en zo ging het maar door. Heel gek om te beseffen hoe we aan Nepal gewent zijn.
We kwamen dus vrijdag aan in Bangkok en zijn vanaf het vliegveld meteen naar het treinstation gegaan omdat we vanaf daar de trein naar het noorden zouden pakken. De eerste treinen zaten vol en er was alleen nog plek in de derde klas van de nacht-trein naar Chang Mai die om 10 uur s'avonds vertrok. Dit is een reis van ongeveer 15 uur. Maarja we wouden graag naar het noorden dus kochten we de tickets.
Aangezien de trein pas om 10 uur vertrok hadden we nog een paar uur om Bangkok te verkennen. Dus gingen we maar China-town verkennen. Al snel kwamen we er achter dat er in Thailand op elke hoek van de straat een goud glisterende tempel staat. Dus zijn we er maar een paar gaan bekijken. Verder zijn we ergens gaan eten. Om 10 uur begon dus ons 15 uur durende reis naar het noorden. We waren erg 'blij' met ons derde klas tickets want dat betekende dat we 15 uur op een bankje moesten zitten waarvan je de leuning nog geneens naar achter konden doen. Dit was dus een groot feest:P. Na veel pogingen om de perfecte slaaphouding te vinden is het me op de een of andere manier toch gelukt om eventjes in slaap te vallen en heb ik die treinreis nog redelijk overleefd. De Volgende middag rond 1 uur kwamen we aan in Chang Mai en hebben we daar 1 nacht geslapen om vervolgens de volgende middag weer een bus van 5 uur richting Sukhothai te pakken. Dus erg lang zijn we niet in Chiang Mai geweest. We hebben daar alleen een boottocht gemaakt(die super mooi was) en nog een paar glimmende tempels bezocht. Maarja je kan ook niet veel anders als je zo kort de tijd hebt en toch nog wat wil zien. In Sukhothai zijn we ook maar 1 dag gebleven omdat we de volgende dag 2 andere vrijwilligs zouden ontmoeten in Bangkok. Sukhothai was echt heel mooi. Je hebt er een heel groot historisch park met overal hele oude en grote tempels en Boudha's. We hadden een fiest gehuurd en zijn zo het hele park door gereden. Dit vond ik echt geweldig mooi! Die avond moesten we dus weer op de bus naar Bangkok. We hadden de laatste bus genomen, die om 11 uur vertok. Aangezien de busreis 5 uur duurde kwamen we om 4 uur s'ochtens in Bangkok aan en ja wat moet je doen om 4 uur s'ochtens in Bangkok als je pas om 9 uur hebt afgesproken om de volgende bus te pakken.... Ja dan ga je naar een mark! Ik had even de Lony-planet door gebladerd in de hoop iets te vinden om te doen zo vroeg in de morgen, en gelukkig stond er in dat er een mark was die alleen heel vroeg in de ochtend open was. Dus namen Merijn en ik een tuk-tuk richting de mark. Het was een super leuke mark met alleen maar Thaise mensen en heel veel viese dingen(vies vlees, vissen die nog leefde enz.) Nadat we daar een tijdje hadden rond gelopen besloten we dat het maar tijd werd om richting de onmoetingsplek met de andere te gaan. Hiervoor hadden we bedacht dat het leuk was om een riksa naar de boot te nemen en daarna de sky-train. We hadden dus om 9 uur s'ochtens al heel Bangkok doorkruis, waren op een markt geweest, en hadden in heel veel verschillende vervoersmiddelen gezeten. Dit was echt super grappig maar wel vermoeiend.
Nadat we de andere 2 vrijwilligers(die 3 dagen na ons de vanuit kathamdu naar Bangkok waren gekomen) hadden ontmoet gingen we richting de zee! Dit betekende weer een lange busreis, heerlijk..... We waren naar Ko Chang gegaan. Dit is een mooi maar heel touristisch eiland, dus na 1 nacht besloten we naar een ander eiland te gaan, dus namen we de speedboot richting Ko Kut. Dit is een veel minder touristisch eiland met een nog mooier strand, mooiere zee en meer palmbomen. We werden met de boot afgezet bij ons resort want er is op Ko Kut niet een echte weg. Het was echt niet te geloven dat we daar 4 nachten gingen verblijven want het was echt een paradeis! Het leek net alsof je zo in je vakantie-brochure stapte. Echt geweldig! We hadden daar dus lekker de tijd om bij te komen van al dat gereis van de dagen daarvoor en heel erg te genieten. We hebben er gekayakt, gezwommen en gesnorkeld en dat was ook zo'n beetje alles wat je er kon doen, maar zo geweldig! Na 4 nachten was het weer tijd om ons paradeisje te verlaten en richting Bangkok te gaan om daar nog een dag rond te kijken en daarna weer het vleigtuig terug naar Nepal te nemen. Zittend in het vliegtuig besefde ik dat Thailand heel leuk was maar dat ik heel blij was om weer terug te gaan naar Nepal, want dat is toch zo'n geweldig land.
Nu ben ik al weer een paar dagen terug in Nepal en het is heerlijk! De dag dat we terug kwamen hadden we meteen afschijds-diner met alle Cross-Borders vrijwilligers van onze groep. Dit was dus ons laatste dinertje met bijna alle vrijwilligers. Erg gek want ik besef nog echt niet dat de periode van vrijwilligerswerk is afgelopen. De eerste paar vrijwilligers zijn ook al uit Nepal vertrokken en de rest is een trekking aan het doen of verder aan het reizen. De blijven dus nog in Nepal dus zou ik nadat ik met mijn ouders heb rondgereist weer zien. Ongeveel alleen de 5 mensen die in Sankhu zaten zijn nog hier(rond Kathmandu). We hebben eergister met zijn alle afschreid genomen op Hamro-Gaun(het weesthuis van SVN waar we huiswerk begeleiding gaven). Dit was leuk, maar voor mij nog niet een echt afschreid want ik kom er nog wel een paar keer langs voordat ik uit nepal vertrek. Verder was er dit weekend een festival in Sankhu dus heb ik mijn weekend doorgebracht. Het was echt super leuk. Ze hadden namelijk heel Sankhu opgeknapt: Alle tempels geverft en overal vlaggetjes opgehangen. Het festival was er om de traditionele Newalese cultuur te laten zien. Zo kon je de locale huizen in, waren er kleine tentoonstellingen en overal optredens. Gister avond was het leukste want toen was er een talent-show. Dit was een hele happening in Sankhu en iedereen uit het dorp was komen kijken. Overal stonden mensen te kijken naar de optredens van de dorpskinderen. Daar kijkend zagen we elke keer bekende en was het weer:'namaste, how are you' en besefde ik dat we toch best veel contacte hadden opgebouwt in de 3 maanden dat we in Sankhu woonde en dat ik Sankhu heel erg zal gaan missen.... Het was een super tijd met super mensen waar nu dus officeel een eind aan is gekomen. Voor mij is het nog niet echt afgelopen. Ik heb namelijk nog geen afschreid genomen van mijn school en in Sankhu zal ik ook nog wel een paar keer komen, maar ik zal er niet meer werken en er zijn nu nieuwe vrijwilligers die onze plek hebben over genomen.
Morgen komen mijn ouders en de komende 2 weken zal ik samen met hun Nepal doorreizen. Daar heb ik veel zin in!
Nou deze blog word wel erg lang dus ik zou het hier maar bij laten.

  • 04 April 2010 - 13:06

    Je Moeder:

    super! we zijn bijna op weg naar je toe!
    we verheugen ons er erg op, fijn je weer te zien en de wereld waar je in verkeert!
    tot straks in Nepal!!

  • 04 April 2010 - 13:30

    Liesbeth:

    en ik maar bezig met het leren van mn latijn school examen.. jij hebt heel wat leukers te doen! zoveel zal ik niet te zien krijgen volgend jaar! :) veel plezier met je ouders erbij! x

  • 04 April 2010 - 20:04

    Corinne:

    Ha die Laurien

    Ik heb net samen met Sophie je ouders uitgezwaaid op Schiphol.Ik ben echt jaloers op hen. Wat leuk dat je nu ook in Thailand geweest bent. Ik was er ongeveer 10 jaar geleden met Hedys. Ik ben ook helemaal in het noorden geweest en op op een prachtig eiland Ko Su Mai.Vandaag hebben tante Corinne Sophie en ik Pasen bij Ellen gevierd. Het was erg gezellig en we hebben natuurlijk weer heerlijk gegeten. In de stromende regen en de koude(het is hier nog helemaal geen lente)hebben we een klein wandelingetje gemaakt. We waren vrijwel de enigen die het erop waagden. Veel liefs Corinne en tot in mei!

  • 05 April 2010 - 11:53

    Sophie:

    lieve lau, wat een geweldige verhalen! heb je papa en mama al ontmoet? kan je berichtje sturen zodra ze aan zijn? Hoop dat jullie een fantastische tijd hebben, geniet ervan (ook een beetje voor ons hier in het koude kikkerlandje). grote knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurien

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 16272

Voorgaande reizen:

16 December 2014 - 05 Maart 2015

Azie

02 Januari 2010 - 30 Mei 2010

Nepal

03 September 2009 - 03 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: